Obec Dolní Loučky
Dolní
Loučky

Památky a dominanty

Budova školy

Uprostřed vesnice stojí budova školy dostavěná v roce 1958. Začalo se zde vyučovat 13. října 1958. Náklady na stavbu hlavní budovy činily 3 400 000 Kčs. Škola byla postupně rozšířena o tělocvičnu a školní jídelnu spolu s dílnami. Školní dvůr je rozsáhlým sportovním areálem, který je volně přístupný jak žákům, tak i široké veřejnosti.. Pod školu patří děti z obcí: Dolní Loučky, Horní Loučky, Kaly, Pernštejnské Jestřabí, Litava, Olší, Klokočí, Drahonín, Újezd u Tišnova, Kuřimská Nová Ves, Kuřimské Jestřabí, Lubné, Prosatín, Níhov, Katov.

Hrad Lúčka

Zřícenina hradu Lúčka

Hrad Lúčka

Kostel sv. Martina

Vedle zříceniny hradu Lúčka je v obci nejvýznamnější památkou farní kostel sv. Martina, jehož jádro pochází z poloviny 13. století.

Kostel sv. Martina

Památník obětem 1. světové války

Památník obětem padlých
Naproti škole se nachází mramorový pomník věnovaný obětem 1. světové války, postavený v roce 1936.

Památník obětem 1. světové války

Tunel

V roce 1938 byla zahájena výstavba železniční tratě Brno - Tišnov - Křižanov - Žďár nad Sázavou - Německý Brod, nynější Havlíčkův Brod. Na trati v úseku mezi Tišnovem a Křižanovem byly proraženy 3 tunely. První tunel od Tišnova se nachází v Dolních Loučkách, je dlouhý 633 m a jeho stavba byla dokončena v roce 1942. Druhý tunel mezi Řikonínem a Níhovem byl postaven do oblouku a měří 314 m a třetí před Níhovem měří 531 m. Za 2. světové války zde byly umístěny továrny vyrábějící trupy stíhaček Messerschmitt Bf 109. Výroba sem byla přesunuta v roce 1944 z továrny z Vídeňského Nového Města v Rakousku, protože se továrna stávala častým terčem náletů západního letectva.

Tunel

Údolím hradů a chrámu na řece Loučce a Libochůvce

Železniční viadukty

Nachází se na trati Brno–Havlíčkův Brod. Most je vysoký 30 metrů. Jeho stavba byla započata už před válkou, avšak dostavěn byl během let 1950 – 1953. Hlavní oblouk je největším železničním železobetonovým obloukem v České republice. Při jeho stavbě bylo poprvé v dějinách mostního stavitelství u nás použito trubkové lešení a bylo spotřebováno 170 km trubek. Celková délka mostu je 300 metrů. Za tunelem, směrem na Tišnov, je nad hlubokým údolím řeky Loučky další desetiobloukový železobetonový 180 metrů dlouhý most.

Železniční viadukty

Členské obce MR Porta

www.regionporta.cz

Následující
Předchozí